måndag 3 juli 2017

" Eufori i mina sinnen"

" Eufori I Mina Sinnen"

Besökte igår Tage Andersens Gunillaberg och fortfarande vibrerar alla  mina sinnen av de intryck och upplevelser jag fick.
Jag har varit hos Tage i Köpenhamn och lika magiskt var det besöket, fast på ett annat sätt.
Jag vandrar fortfarande i tanken kvar genom trädgårdens och husets alla rum, tittar och förundras över skönheten i de enklaste tingens väsen.
Efter sin pik i livet, står de kvar, vackra i sitt "förfall" och i mina ögon fortfarande lika magiskt underbart förförande.
Kanske är jag knäpp, men till min glädje delar jag i så fall den knäppheten med en av mina stora inspirationskällor, Tage Andersen. Lika underbart är det är att vi båda är från Danmark och det ger mig ett tillfälle att få prata mitt modersmål! :) när jag besöker honom och hans medarbetare.
Gunillaberg.
Denna vackra gård, som har anor från tidigt 1600-tal.
Underbart läge och jag förstår så väl att Tage förälskade sig i platsen.
Magiskt!
Å öppnar man upp sina sinnen, så känner man mycket från tiden som varit
och som idag lever kvar i ekot, i periferin..
I Minnen..


Imponerande formklippta lager och myrtenträd i stora trätunnor och
rostiga tråg.
Vilken dröm att få ha sådana i sin ägo, men det innebär att man i vårt klimat
måste kunna ge dessa skönheter en trivsam tillvaro över de bistra vintermånaderna.
Som tur är så finns det på egendomen ett stort orangeri.
Beautiful!

Vilda liljor, som ingen tyvärr riktigt visste namnet på, men som jag skall försöka
beställa, då de fanns på nätet. Svåra att hitta, men de finns!!!
Å det räcker för mig..
Liten i blomman, ljus gul och med en förföriskt, frisk doft av honung.
Habegäret slog till!
Keramiker som jag är i grund och botten, så kan jag ju inte låta bli att
förtjusas av vackra skulpturer och ting.


Simplicity!

Jag nämnde tidigare att ett större orangeri för övervintring av känsliga växter
som Lager och Myrten är behövligt och jag kan utan att överdriva
säga att Tage har ett av de vackraste, som mina ögon skådat.
Stadig järnkonstruktion, med en industrial charm, som får mina
rostälskade sinnen att jubla!!
Ja, ni som följer mig, vet ju vid det är laget att skrivande är svag för just
detta!
Inbäddad i lärkträdens skugga ligger det.

Man möts av en mustig, tropisk värme, som det skall vara.
Överallt finns det vackra stillebén och växter att vila ögonen på.
Uppstammat, formklippt, fritt växande och andra små underfundiga föremål.

Scenen, som används flitigt till de olika evenemang som Gunillaberg
erbjuder sina besökare under sommarhalvåret.
Tänk att få uppleva en stilla cellokonsert eller liknande i denna miljö.
Kan man komma närmare nirvana?

Inga ord behövs tror jag...

Denna massiva stål/gren krona hänger över scenen och jag skulle väldigt gärna
vilja uppleva den tänd en sommarnatt i Augusti, när syrsorna spelar intensivt  och
luften är stilla..

Snyggt, snyggt..väääldigt snyggt!

Agapanthus i knopp.
Snart så blommar den.
Lerkrukor med patina.
Jag tycker det är otroligt vackert!

Installation.
Kanske fåglar i flock.
I den djupa dalgången  som finns på husets baksida hittar man en liten oas.
Ett lusthus för en stilla stunds meditation och avskildhet.
Bakom dammen ligger det, mystiskt, väntande!


Den sakrala enkelheten möter upp och man träder in i stilla
tystnad, för att inte stämningen skall gå förlorad..
Jag är hänförd..

Att få sitta en stund och begrunda livet..
Vad mer att kan man önska?

Min vackra Kiera!


Vackra inblickar och utsikter.
Allt har ett syfte, inget är en slump och skapat med en
mästares öga för det subtila och njutbara.
Stegen man vandrade bort gick sakta,
man var kvar i stillhet,
i tyst meditation.
Man bara existerade.
En installation.
Entt litet gömt trädgårdsrum.

Tagetes i stora tråg.
Effektfullt med den intensiva orange-röda färgen mot det
ruffa gråa, som faktiskt är tjocka blyplattor!!

Detalj!
Sinnet för detaljernas viktiga funktion, är vad jag beundrar så mycket
med Tage Andersens kreativa installationer, arrangemang och konst.
Inget lämnas åt slumpen.
Skulle det se lite "slarvigt" ut, kan ni vara säkra på att det är
ytterst medvetet.


Vatten tornet/skulpturen i mitten av den runda dammen på husets framsida.


Det döda trädet, som får leva vidare och i mina ögon
är det fortfarande ståtligt.


Vy från butiken ut mot naturen.
De inre rummen möter de yttre.

Överallt, eller ja!
På väl valda platser, givetvis! står det stora urnor, tråg och
andra installationer med blommor.
Ofta på en piedestal eller pall för att man skall komma det vackra
lite närmare.
Kakelplattor som frusit sönder under vintern får
bara fortsätta att ligga kvar.
Skönheten i förfallet.

En hög med torra grenar på en kärra.


Grindstolparna med sina lager av lavar och mossor.
Tidens tand sätter sina spår och
Moder Natur är en fenomenal konstnär av
yppersta klass.
Överallt på Gunillaberg finns djuren som är viktiga för Tage
och hans medarbetare.
De har stora ytor att vistas på och det märks att de mår väl.
Göingegetter, Ardenner, kor och tjurar, höns och får.
Kiera tyckte det var väldigt spännande med alla olika djur och deras dofter och hur de lät.


Lite mysko tyckte hon dock att hängbukssvinen var.
De snarkade..HÖGT!!
Hon tittade på mig med en frågande blick och undrade
- Öhh!! Matte, jag trodde det bara var du som kunde låta så!! ;)


Efter att ha vandrat runt och förundrats över allt detta var det
dags att ta en kaffe i det gamla orangeriet, som numer är café.

Man får en liten känsla av att sitta i en gammal järnvägsstation.
Ljust, högt till taket och massor med fina, udda detaljer
att fästa blicken på.
Stilen hålls och inget lämnas åt slumpen.
Ljuvligt gott bakverk och kaffe likaså.
Tage startade ju sin kreativa karriär som konditor och
det också han som skapat detta goda.
Vi tackar så för detta.
Min gom fick smaka lite minnen från barndomen i Danmark!



Ny litteratur med mig hem!
Me Happy!

Jag vill avsluta med en interiörbild och hoppas att jag har
lyckats förmedla lite till er av den magiska och stilla
skönheten på Gunillaberg.
Jag kommer inom en månad att återvända för att skåda alla tusentals liljor
som kommer att blomma då och för att åter
tanka på mitt sinnen.

Ha en fin sommarkväll ALLA!!

Kram
Jeanette















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar