söndag 27 november 2016

" Advent - Förväntningens tid"

I förrgår plockade jag in de sista rödbetorna från köksträdgården!
Idag är det första Advent!!   " Tiden är ur led "
Åtminstone känns det så i min lilla värld just nu. Kanske är det någon som känner igen sig?.... jag tror det.
Utlovade ett par inlägg med focus på att göra fint inför jul, både ute och inne.
"Piffa & Puffa" lite, som jag brukar säga.
NU kör vi del 1!
I går besökte jag min mor som har en ganska så stor och vildvuxen trädgård. I den finns Thujor som växter till himmelen, Vildvin och mycket mer grönt basmaterial, som jag brukar hämta hem till mina egna dekorationer. Säger till lilla mor att man visst kan beskära lite på vintern också. ;)
I dagens arla morgonstund tog vi hunden med oss på låååång skogspromenad och passade samtidigt på att plocka hem mer mossa, kottar och allsköns (i mina ögon) vackra pinnar, barkbitar mm. Det var lite spännande att vandra i skogen där idag, då det var ny bökat efter en flock vildsvin. Inga djur man gärna vill möte ensam i skogen, trots hund med!
Nå! Väl hemma igen hann jag med att skapa två kransar idag. Båda två i naturens egna färgskala.
Vildvins rankor är perfekta till att snurra fina kransar och girlanger av.
Har sen tidigare år många kransar, så dessa blev till en girlang, som skall hänga
runt ytterdörren med ljus, grönt och pynt.
Bild på denna kommer i nästa inlägg, då den inte färdig än.

Till just denna kransen har jag en halmstomme, som jag har använt i fyra år nu.
Byter bara "kläder" på den för vart år.

Jag använder gärna ädelgran ,när jag binder kransar och annat också för den delen.
Detta för att den håller färgen, formen och tappar inte barren.
Jag knipsar av mindre buketter från den stora grenen, så det skall vara lättare att få det snyggt.
Jag brukar använda grön bindtråd, men nu var den slut i  mitt lager och jag ville
(otålig som jag ibland är)
inte vänta, utan en annan spoltråd i en lite klarare grön färg fick faktiskt duga i år.
" Man tager vad man haver", som Kajsa Varg sa!

Binder små buketter av ömsom  Thuja, ömsom gran runt hela kransen.

Färdig!
Nu kommer det skojiga! Dekoren!!
I år, går det mesta i juldekorationer i det Kramshöj´ska huset i naturens färgskala.
Det kan liksom inte bli fel då!
Små lyktor för värmeljus gör att det blir ett fint skimmer över kransen,
där den hänger på verandan.

Lärk kvistar och kottar, vackra band och några enstaka prydnader är allt
som behövs för att jag skall vara nöjd.
Kanelstänger!!
Inte att förglömma. Å extra långa för att det skall vara riktigt snyggt.


Kanske lite kitschigt, men kunde inte låta bli i alla fall.



Skar upp några apelsiner i går kväll och satte igång torken över natt.
Doften av jul, slog emot mig när jag tassade upp kl. 0630 i morse..
Apelsin = Jul!
Å, så fina de blev!
En elektrisk tork är superbra, är sjukt nöjd med det inköpet.



En boll av flätade tunna grenar. Lite Thuja kvistar och ett par
torkade apelsinskivor.
Voila.. en lite annorlunda juldekoration..

Krans Nr: 2
Halmstomme, kottar och nötter.
Jag har med hjälp av limpistol (kalasbra!!!) limmat på kottarna och nötterna tätt, tätt så att
halmstommen inte syns.
Lite olika snören och band i naturmaterial och färg, samt torkade apelsinskivor, kanel
och så blev den.

Naturliga färger är så tacksamma att jobba med, tycker jag.

Jag hoppas att ni blivit lite inspirerade av inlägget och ger er ut i skogen på jakt
efter snyggakvistar, mossa mm, till era egna alster.

I nästa inlägg kommer flera tips och idéer, på fina saker man kan göra själv,
till en rimlig kostnad.

Ha en fortsatt fin Första Advent mina Vänner!

Jeanette :)






1 kommentar: